Aroniabär håller dig frisk både kortsiktigt och långsiktigt, samtidigt som det bromsar åldrande och ger dig energi i vardagen.
Aroniabäret har tagit plats som ett bärens Rolls Royce och med dessa många välgörande och egenskaper förtjänar det sin plats i strålkastarljuset.
Det är ett lättplockat bär då man kan stå rakt utan att behöva få ont i tex ryggen som när man plockar blåbär som växer på marken. Det växer i var och varannan trädgård också så det är lätt att få tag på bär. Du har förmodligen någon granne i närheten som du kan få plocka hos om du frågar först.

Igår gick Sigge och jag ner till en granne på gatan för att plocka Aroniabär. Sigge hade roligt och klättrade runt i grannträd runtomkring medan jag plockade bären.
Jag torkar Aronia som vi sedan lägger i morgongröten tillsammans med en mängd olika frysta bär. Jag äter en riktig lyxfrukost varje dag 😋
Aroniabär har ett mycket högt innehåll av antioxidanter, högst halt av alla bär. Antioxidanter städar bort och förstör de fria radikaler som bryter ner celler och vävnader, vilket i förlängningen skapar inflammationer och sjukdomar. Antioxidanter hjälper kroppen att motverka sjukdomar.
Aroniabären är fullproppade med vitaminer och mineraler, bland annat höga halter av A, B, C och E-vitamin. Modern forskning visar att bäret har kapacitet att motverka influensavirus och olika förkylningsbakterier.
Aroniabäret balanserar blodsockret och är en utmärkt energikälla på eftermiddagen när du börjar tappa fart och kan hjälpa dig att motstå socker i form av godis och kakor. Det skulle nog inte funka för mig 😉
Dess höga halter av järn motverkar också trötthet. Dessutom innehåller det mycket fiber, ca 17 g per 100 g, vilket hjälper magen och tarmarna att fungera bättre.
Det finns många sätt att få i sig det mörkblå kraftbäret. Ät de som de är (bra om de fått en frostknäpp först. Smaken blir bättre då), lägg dem i filen eller gröten, baka in dem i bröd, tillsätt i smoothies eller koka sylt, gelé eller saft på dem. Vilken kost du än har så finns det sätt att få i sig aroniabär och tillgodogöra sig dess superegenskaper.
Zinket i aroniabären kan bidra till välmående hår och naglar och den höga järnhalten kan motverka orkeslöshet och glåmig hy.
Här är artikeln som jag tagit den mesta informationen från.