Förra veckan när jag var på ICA Maxi och handlade hittade jag ett riktigt gott recept, quinoa med rostade rotfrukter och hummus. Jag följde receptet förutom att jag hade i grönkål och mangold från trädgården istället för spenat.
Andra gången jag lagade det så toppade jag med kryddade och rostade kikärtor. Förutom hummus så hade vi kvar en vitlökssås och en röd kebabsås från helgens kebab. Jag tror det skulle vara gott med en baba ganoush eller en mhamara (paprikaröra). Det finns så klart massor av recept på dessa röror så det är bara att söka fram en om man inte vill ha just dessa.
Jag gjorde också semitorkade tomater. Jag tog hand om tomater som blivit halvförstörda på grund av larver som ätit på dem. Jag gjorde en plåt som jag och min mumsade i oss allt på en gång. Jättegott 🙂

Andra gången i åt den är maträtten gjorde jag en snabbvariant på mhamara, paprikasås. Jag hade i 1 dl valnötter som jag mixade lite självvva i matberedaren innan jag hade i en burk med grillade paprikor. Jag hade också i paprikakrydda, salt och vitlökspulver, 1 tsk av varje krydda. Mixa sedan slät. Krydda mer om det behövs. Vi tyckte det var bra med den kryddningen, men det är ju en smaksak.