Nu måste allt ut

Bråda tider nu när alla plantor som står i små krukor måste sättas ut antingen i större krukor eller direkt ner i landen. Jag har många tomatplantor och hemmaodlade tomater är ju så gott så jag ska försöka hitta plats åt alla 🙂
Jag har satt ner tomater i tre pallkragar där det funnits plats då allt jag sått från frö inte grott. Jag tänkte när jag satte ner dem att jag har aldrig tidigare haft tomater i köksträdgårdens pallkragar. När jag kom ut nu på kvällen för att fotografera så insåg jag varför 😄 Det är för att jag har potatis där och tänker att om jag har tomaterna en bit bort i trädgården så minskar kanske risken för potatisbladsmögel. Fast det sägs ju att det kan färdas flera mil så då spelar det nog ingen roll hur ,an planterar. Ja ja nu blev det så här i år. Drabbas tomaterna av potatisbladsmögel så får jag nästa år göra som jag brukar och inte sätta några tomater i köksträdgården. Jag har ivarjefall en hel rad med pallkragar emellan tomat och potatis 😉

Jag hann plantera om alla paprika och chili i större krukor. Jag använde en av bokashin jordfabriker. Den jag valde luktade inte så gott, men jag la det i botten på krukorna och la sedan på köpt jord i säck. I grannhuset höll tre grabbar i 10 -års åldern på att badade precis bredvid min illaluktande jordfabrik. I början reagerade de inte på lukten, men efter en stund hörde jag en av killarna säga att vad är det som luktar. Vi kanske måste ha i mer klor och vad skruvar man på. Kanske något som ökar farten på rengöring av poolen. Jag var på väg att ropa till killarna att lukten kom från mig, men de pratade så mycket att jag lät bli. Jag satte på locket till jordfabriken och ganska snabbt sa dem att nu luktar det inte längre. När de badat klart fortsatte jag att ta jord därifrån 😂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Please Wait